A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézete, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Petőfi Irodalmi Múzeum 2019. december 9-én közös műhelykonferenciát rendezett a Babits-életmű kritikai kiadásának filológiai és textológiai kérdéseről a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézetében az Irodalomelméleti Osztály és a Modern Magyar Irodalmi Osztály november elején közösen rendezett mesterkurzust a kortárs magyar próza alakulásáról.
A kortárs irodalom (ideális esetben) az irodalomtudomány provokációja. Amikor jól működik, amikor újat hoz, akkor arra készteti a kritikust és az irodalomtudóst, hogy újragondolja előfeltevéseit. A kortárs irodalom (ideális esetben) a fiatalok csábítója is, akik feltehetőleg nem a szüleik és a nagyszüleik kedvenceit akarják olvasni, hanem keresik az újat, és fogékonyak az aktuálisra. A kortárs irodalom (már nem az ideális, hanem a tényleges mai magyar) az utóbbi években nemzetközi figyelmet is kelt, ami új szakmai lehetőségeket nyit, és feladatokat ad a kritikusoknak, irodalomtudósoknak.
Ezek a megfontolások álltak a MaiMagyar címmel rendezett mesterkurzus meghirdetésének hátterében. És az a belátás, hogy a közelmúlt magyar prózájának a netes és a folyóirat-kritikánál elmélyültebb értelmezésében az Irodalomtudományi Intézet munkatársai is hathatósan tudják segíteni az ezen a területen kutató doktori hallgatókat. Ezek a belátások a 2018 novemberében A kortárs próza újabb fejleményei címmel Deczki Sarolta által szervezett konferencia után fogalmazódtak meg. A Mai Magyar mesterkurzus tehát a tavalyi konferencia egyik következménye. A mostani, első alkalom eredményes volt, és mi, szervezők reméljük, hogy ha sikerül rendszeresíteni, a MaiMagyar idővel a határon túli és inneni PhD-hallgatók fontos tudományos fóruma lehet.
A 2019. november 4–8. között lezajlott esemény négynapos programjának tematikai csoportjai többé-kevésbé lefedték a kortárs magyar próza főbb tendenciáit és fontosabb kérdéseit. Többen adtak elő a huszadik századi traumatikus múlt emlékezetét formáló történelmi regényekről, a kortárs szegénységirodalomról, a női szempontú narráció térnyeréséről, a fordítás és a kulturális transzferek kérdéseiről. Az Irodalomtudományi Intézet munkatársai közül Deczki Sarolta, Földes Györgyi, Hites Sándor, Kappanyos András, Kálmán C. György, Márjánovics Diána, Szolláth Dávid és Z. Varga Zoltán tartott előadást, rajtuk kívül pedig meghívott előadók is bekapcsolódtak. Bagi Zsolt (PTE), Károlyi Csaba (Élet és irodalom) Vásári Melinda (ELTE, Műút folyóirat) vállalták, hogy pusztán ügyszeretetből részt vesznek a munkában. Károlyi Csaba és Vásári Melinda, valamint Kálmán C. György a Deczki Sarolta által vezetett csütörtök délutáni kerekasztal-beszélgetésen a kortárs magyar próza tendenciáiról tartott folytatott vitában közreműködött.
A mesterkurzus főszereplői azonban mégiscsak a PhD-hallgatók voltak. Káli Anita (ME, BTK ITI), Melhardt Gergő (ELTE), Radics Rudolf (Konstantin Filozófus Egyetem, Nyitra), Rálik Alexandra (SzTE), Schäffer Anett (ME) mind igen komolyan vették a feladatot és magas színvonalú dolgozattal érkeztek. Visszajelzéseik alapján úgy tűnt, hogy mindannyian ismeretekkel és szakmai kapcsolatokkal gazdagabban tértek haza. A MaiMagyar mesterkurzus számukra talán többet is ér, mint egy átlagos tudományos konferencia (ahol 15–20 perces előadásukra többnyire legfeljebb két-három bátorító vagy bíráló megjegyzést kapnak), hiszen a mesterkurzus alkalmával doktori iskolájuktól független kutatók is elolvassák, és másfél órás üléseken részletesen véleményezik készülő disszertációjuk egy-egy fejezetét.
Mi, szervezők, köszönjük a hallgatók részvételét, az intézeti és a máshonnan érkezett előadók hozzájárulását, és nagyon reméljük, hogy lesz lehetőség a folytatásra.
Deczki Sarolta, Márjánovics Diána, Szolláth Dávid
A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézet Modern Magyar Irodalmi Osztálya és Irodalomelméleti Osztálya 2019. november 4–8. között
címmel mesterkurzust rendezett a kortárs magyar próza alakulásfolyamatairól. A mesterkurzus a téma iránt érdeklődő hazai és külföldi egyetemeken kutató doktoranduszok számára biztosított szakmai fórumot. A kurzus során a résztvevők áttekintést kaptak arról, hogy az elmúlt évtizedek magyar prózájában milyen új poétikák, témák, beszédmódok, műfajok jelentek meg. A mesterkurzuson délelőttönként az Irodalomtudományi Intézet munkatársai tartottak előadást, a délutáni szemináriumokon a doktoranduszok számára nyílt lehetőség, hogy tanulmányaikat műhelymunka keretében mutassák be.
A mesterkurzus programja és az eseményről készült beszámoló letölthető.
-------------------
Illusztráció: Vachter János fotója
Az Újvidéki Egyetem Bölcsészettudományi Karának Magyar Nyelv és Irodalom Tanszéke fennállásának 60. évfordulója alkalmából 2019. október 22–23-án
címmel konferenciát rendezett Bori Imre emlékére, amelyen intézetünk több munkatársa is előadással vett részt.
A tanácskozáson harmincegy kutató tartott előadást, akik hat különböző országból érkeztek a Kárpát-medence és a volt Jugoszlávia területéről.
Az ünnepi esemény meghívója és a konferencia programja letölthető.
A konferenciáról készült tudósítás a litera.hu irodalmi portálon olvasható.
André Breton és a szürrealista mozgalom címmel tartott közös előadást a budapesti Francia Intézetben 2019. október 5-én Karafiáth Judit és Földes Györgyi. A vetítéssel kísért est középpontjában a Nemzeti Galéria A szürrealista mozgalom Dalítól Magritte-ig című kiállításához kapcsolódva és azt kiegészítve a szürrealizmus költői álltak, élükön André Bretonnal, a mozgalom vezéralakjával. A mozgalom előtörténetéről, megszületéséről, célkitűzéseiről, belső konfliktusairól beszélve az előadók jelentős műveket mutattak be, illetve elhangzott néhány részlet a kiemelkedő szerzők (Aragon, Artaud, Breton, Desnos, Éluard, Nougé és Soupault) írásaiból (például kiáltványok, versek, regényekből választott szemelvények). Szó esett azokról a nőkről is, akik nemcsak mint modellek vagy társak, hanem mint alkotók is helyet vívtak ki maguknak a szürrealizmusban.
Az Irodalomtudományi Intézet Modern Magyar Irodalmi Osztálya
„Lennék valakié”
Az Ady-kultusz és kisajátítási kísérletei 1906–2018
címmel 2019. szeptember 11–12-én konferenciát rendezett a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében.
Ady Endre halálának centenáriuma voltaképpen a 20. század legnagyobb szabású irodalmi kultuszának centenáriuma – noha az Ady-kultusz már a költő életében jelentős (a 20. században páratlan) méreteket öltött. A halála óta eltelt évszázadban – túlzás nélkül, egészen napjainkig – kanonizációs és dekanonizációs kísérletek követték egymást. Bár Ady korai ismertségében minden bizonnyal szerelmi tematikájú versei játszották a legnagyobb szerepet, halála után szövegeinek újrahasznosításai túlnyomó részben politikai célzatúak voltak. Az Ady-életmű legelterjedtebb oktatási és értelmezési közhelye, az ambivalencia természetesen Ady politikai költészetére és publicisztikájára nézve is érvényesíthető, noha itt korántsem tétovaságról, útvesztésről, hanem a modernizációs folyamatok és a nemzeti sajátosságok összeegyeztetésének kinyilvánított igényéről, és természetesen a feladat rendkívüli nehézségéről van szó. A puszta tény, hogy Ady közismert nyelvi karizmájának közegében egymással konfliktusban álló értékek jelennek meg, a legkülönfélébb, gyakran egymással szögesen ellentétes politikai álláspontok exponensei számára tette lehetővé, hogy az Ady-korpuszban önigazolást, tekintélyérvet, harci jelszót találjanak. A textuális és történeti kontextusukból kiragadott szövegszilánkok segítségével – az Ady név tekintélyével megtámogatva – a legkülönfélébb politikai pragmatizmusokat ruházták fel a metafizikai determináltság aurájával. Ezáltal éppen egy olyan életmű lett a 20. (és 21.) századi heteronóm újrahasznosítások legkedveltebb tárgya, amelyben a maga idején az autonóm irodalmiság egyik bevezetőjét és úttörőjét köszöntötték – vagy éppen kárhoztatták.
Ennek az összetett történetnek a szemrevételezése azért is különösen időszerű, mert a magyarországi irodalmi kultuszkutatás az utóbbi évtizedekben – Dávidházi Péter kezdeményezése alapján, a modern irodalomtörténetben elsősorban Tverdota Györgynek és Veres Andrásnak köszönhetően – önálló, saját kérdésekkel és módszertannal rendelkező diszciplínává vált. A kétnapos konferencia ebbe a gondolkodásmódba illeszkedve törekedett a további összefüggések feltárására.
A konferencia programja letölthető.
A Helikon Irodalom- és Kultúratudományi Szemle
Dehumanizáció: az elkövető alakja
(az irodalomban, a filmen,
a színpadon és a filozófiában)
című számának bemutatóját
2019. szeptember 9-én tartották a Kelet Kávézó és Galériában.
Közreműködtek: Timár Andrea (irodalomtörténész, a szám szerkesztője), Borbándi János (pszichológus), Kerekes Amália (irodalomtörténész), Pető Andrea (történész), Sajó Sándor (filozófus).
A beszélgetést Földes Györgyi (főszerkesztő) vezette.
Dehumanizáción emberhez méltatlan vagy embertelen bánásmódot értünk, azt, amikor bizonyos embereket nem tekintenek „teljes mértékben” embernek, sokkal inkább állat- vagy gépszerűnek, amikor megfosztják őket méltóságuktól és/vagy individualitásuktól, és egyúttal kirekesztik őket az emberi élet fontos aspektusaiból. A Helikon legújabb száma azt a kérdést járja körül, hogy mit tudhatunk meg a dehumanizációról akkor, ha nem az áldozat(ok), hanem az elkövető(k) alakját helyezzük a középpontba. Az elkövető hangját megszólaltató vagy az elkövető nézőpontját megmutató irodalmi művek, filmek vagy színpadi alkotások ugyanis különösen éles fénnyel világíthatják meg, hogyan történik a dehumanizáció folyamata, mik ennek a (történelmi, politikai, társadalmi, pszichológiai, morális) lehetőségfeltételei. A bűnös–áldozat-binaritáson túl különösen a „szürke zóna” (Primo Levi) kerül előtérbe, ahol az elkövető és az áldozat közti határvonal bizonytalanná válik, vagy ahol a félrenézés, esetleg a tehetetlenség a (potenciális) áldozatokat is cinkosokká vagy elkövetőkké teszi.
A kerekasztal-beszélgetés keretében ezekkel a témákkal foglalkoztak néhány kapcsolódó szakterület képviselői és a szám közreműködői.
A MaiMagyar mesterkurzus szervezői továbbra is várják a PhD-hallgatók jelentkezését. Az előadás rezüméjének meghosszabbított leadási határideje: 2019. augusztus 20.
A kurzus mesterszakos hallgatók számára is nyitott; a jelentkezés ez esetben nincs pályaműhöz kötve. A részvételi szándékot a következő adatokkal jelezzék: név, intézmény, kutatási téma, témavezető; a jelentkezési határidő szintén 2019. augusztus 20.
MaiMagyar
A kortárs magyar próza alakulásai
Az MTA BTK Irodalomtudományi Intézet Modern Magyar Irodalmi Osztálya és Irodalomelméleti Osztálya 2019. november 4–8. között mesterkurzust szervez a kortárs magyar próza alakulásfolyamatairól.
A MaiMagyar mesterkurzus a téma iránt érdeklődő, hazai és külföldi egyetemeken kutató doktoranduszok számára biztosít szakmai fórumot. A kurzus során a résztvevők áttekintést kapnak arról, hogy az elmúlt évtizedek magyar prózájában milyen új poétikák, témák, beszédmódok, műfajok jelentek meg. A mesterkurzuson délelőttönként az Intézet munkatársai tartanak előadást, a délutáni szemináriumokon a doktoranduszok számára nyílik lehetőség, hogy tanulmányaikat műhelymunka keretében mutassák be. A MaiMagyarra jelentkező doktoranduszok közül
tíz PhD-hallgató kap lehetőséget dolgozatának megvitatására.
JELENTKEZÉS
A munkaterv címének és (legfeljebb 1000 leütéses) rezüméjének leadási határideje:
2019. augusztus 20.
A pályamunkákat legkésőbb 2019. szeptember 2-ig várjuk, 25.000–40.000 leütés terjedelemben, az MTA BTK Irodalomtudományi Intézet hivatkozási szabványának megfelelő formában.
A rendezvényre pályázatot adtunk be, amelyből reményeink szerint fedezzük a résztvevők költségeit. Amennyiben nem kapunk támogatást, a mesterkurzus önköltséges lesz.
Az érdeklődők jelentkezését szeretettel várják a szervezők:
Deczki Sarolta (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)
Szolláth Dávid (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)
Márjánovics Diána (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)
-------------------
Illusztráció: Vachter János fotója
24. oldal / 28