A Károli Gáspár Református Egyetem Magyar Nyelv-, Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének és az MTA BTK Irodalomtudományi Intézetének közös programja 2019. május 27-én 9:00 órától:
A három éve elhunyt angol énekes, zenész, dalszerző, színész lemezei, dalszövegei, lemezborítói, klipjei, jelmezei és díszletei, de leginkább személyiségének változásai több ponton is kapcsolódnak a kultúratudomány problémáihoz. Bowie a magyar kultúra számára is meghatározó, hatása sokrétű és széles körű, a nyolcvanas évek magyar undergroundja, a kortárs magyar próza, El Kazovszkij munkássága esetében is kimutatható. A KRE MNYIKI és az MTA BTK ITI rendezvénye a Bowie-életmű kapcsán a posztmodern kultúraképet, a magas és a tömegkultúra átjárhatóságát, a művészetfogalmak elméleti definícióit tárgyalja.
09:00 – 09:45
Klaniczay Gábor: David Bowie – Star-man
10:00 – 11:30
Deczki Sarolta: „Just like that bluebird” – David Bowie arcai
Hermann Zoltán: Halász Péter ravatala és a Black Star H.
Nagy Péter: Bowie-puzzle
11:30 – 13:30
Horváth Csaba: „Famous for 15 minutes”;„Heroes just for one day”
– az egyéniség nosztalgiája a popkultúrában
Havasréti József: David Bowie fogadtatása a hetvenes évek magyar undergroundjában
Szabó Eszter Anna: „Sound and Vision”
Poós Zoltán felolvasása
Helyszín: a Károli Gáspár Református Egyetem Benda Kálmán Szakkollégiuma
(Budapest, VIII., Horánszky utca 26.) 106. terem
Minden érdeklődőt szeretettel várunk.
A Magyartanárok Egyesülete 2019. május 18-án a Kossuth Klubban rendezett konferenciát az MTA BTK Irodalomtudományi Intézetében készülő irodalomtörténeti kézikönyvről.
A kézikönyv munkaoldalán 2014 szeptembere óta érhetők el információk a háromkötetesre tervezett akadémiai irodalomtörténetről: a honlapon Kecskeméti Gábor szerkesztői koncepciója mellett a 20. századi magyar irodalom néhány fejezete olvasható: az esztétizáló modernségről, Szabó Lőrincről, illetve a Te meg a világ című kötetről.
A Magyartanárok Egyesületének mostani konferenciáján Kappanyos András ismertette a kézikönyv koncepcióját a 20. századi magyar irodalom történetéről, majd Szénási Zoltán tartott előadást a nemzeti konzervatív irodalomszemléletről szóló fejezet nyomán.
A Szépírók Társasága és a L'Harmattan Kiadó 2019. május 23-án emléknapot rendez Berkovits György halálának évfordulójára az MTA BTK Irodalomtudományi Intézet munkatársai, Deczki Sarolta és Széchenyi Ágnes közreműködésével.
A PPKE BTK Hieronymus Fordítástudományi Kutatócsoport és a MIT Fordítástudományi tagozata szervezésében április 29-énKappanyos András tartott előadást Chatisztika: A Macskák 42-szer címmel.
A fordítástudományon belül sok belátást köszönhetünk a kvantitatív módszereknek (például a fordítási univerzálék ügyében), de eddig nemigen merült fel, hogy a szépirodalmi fordításokra is érdemes lenne ilyen tekintetet vetni, hiszen például a versfordításokat éppen a fordítói megoldások egyedisége, inspiráltsága teszi érdekessé és – szerencsés esetben – az eredetivel közel egyenrangú esztétikai tárggyá. Előfordul azonban, amikor egy archetipikus, de ideológiákkal kevéssé terhelt szöveg átültetésével sokan próbálkoznak, hogy statisztikailag is értelmezhető szövegkorpusz alakul ki. A bemutatandó (és jelenleg is folyamatban lévő) projekt során Baudelaire Les chats című szonettjének negyvenkét angol fordítását vetette össze az előadó. A megoldások konvergenciája és divergenciája, egyes helyeken a közhelyes, kézenfekvő megoldások gravitációja, másutt az önként adódó megoldások következetes elkerülése váratlan érdekességekkel szolgált. Számszerű igazolást nyert az a feltételezés, hogy az egyes nyelvpárok (például francia–angol versus francia–magyar) közötti fordítás jelentősen eltérő feltételrendszerrel jár és eltérő stratégiákat követel. Az egyes fordítók által használt eljáráskészletek a különféle fordítói attitűdöket is kirajzolják, és a kulturális transzferfolyamat szociológiai vizsgálata felé is utat nyitnak. A viszonylag elfogadható megoldási javaslatok sokfélesége pedig arra késztet, hogy a szemantikai ekvivalenciával kapcsolatos előfeltevéseinket is újragondoljuk.
Helyszín: Sophianum (Mikszáth Kálmán tér 1.)
A Helikon Irodalom- és Kultúratudományi Szemle
Poszthumanizmus
című számának bemutatójára
2019. április 15-én 19:00 órakor került sor
a Kelet Kávézó és Galériában.
Közreműködött: Nemes Z. Márió (a szám szerkesztője), Lovász Ádám, Horváth Márk, Barta Ádám, Keresztury Dóra, Kiss Kata
A kortárs filozófiai gondolkodás és a kontinentális filozófia egyik központi kérdése az ember fogalmának átértékelődésére és a technológiai változások hatására történő szétfeszülésére való reflexió. A különböző új technológiák, az élettudományok, a kibernetika, a kortárs művészeti gyakorlatok egyaránt a klasszikus humanizmus emberképének dekonstrukciója és újraértelmezése felé vezetik a gondolkodást, emellett a poszthumanizmus különálló filozófiai irányzat is.
Helyszín: KELET STÚDIÓ (a kávézó bejáratától balra, az udvarról nyílik).
A részvételi szándék jelzésére regisztrációs lap áll rendelkezésre.
Az Erdődy Edit-díjat 2019-ben
Szabó Gábor nyerte el
Történeteink vége. Emlékezés a kortárs magyar irodalomban című könyvéért
(Műút-könyvek, Szépmesterségek Alapítvány, Miskolc, 2018).
A díj átadására 2019. február 12-én került sor az MTA BTK Irodalomtudományi Intézet
I. emeleti tanácstermében
Angyalosi Gergely laudációja és a díjátadóról készült fényképek letölthetők.
A díjat az MTA BTK Irodalomtudományi Intézet Modern Magyar Irodalmi Osztályának közössége az Erdődy és Szabics családdal egyetértésben évente ítéli oda olyan kortárs irodalmi, színházi vagy irodalomtudományi teljesítmény elismeréseként, amely a humor, az irónia, a szatíra, illetve a bevett evidenciákra való elfogulatlan rákérdezés eszközével a társadalmi megértés, a szolidaritás és humánum értékeit segíti érvényesülni.
A díj Erdődy Edit személyiségére és munkásságára emlékeztető
egyedi tárgy, amelyet Szabics Ágnes képzőművész – a névadó lánya – készít,
és amelyhez kísérő oklevél is tartozik.
A Magyar Tudományos Akadémia és a Szerb Tudományos és Művészeti Akadémia közös programjaként
2018. december 13–14-én a Szerb Tudományos és Művészeti Akadémia Újvidéki Tagozata, az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézetének Modern Magyar Irodalmi Osztálya és a Híd folyóirat szervezésében került sor a
Modernizációs minták és kísérletek
a magyar irodalomban
című konferenciára, amely az Irodalomtudományi Intézet Modern Magyar Irodalmi Osztálya és az Újvidéki Egyetem több évtizedes konferenciasorozatának újabb állomása volt, ezúttal a Szerb Tudományos és Művészeti Akadémia Újvidéki Tagozatának székházában.
A konferencia a modernizációs folyamatokat életművek és alkotói szakaszok (Babits Mihály; Tamkó Sirató Károly; Karinthy Frigyes és Illyés Gyula; Fehér Kálmán), műfajok, műformák és irányzatok (marionett–übermarionett; tanyaszínház; vajdasági gyermekirodalom; haikuk, egysorosok, egyszavasok; leírás; századfordulós rövidpróza; aktivizmus; neoavantgárd), valamint az intézménytörténet (Új Symposion; Út) vonatkozásában vizsgálta. A modernizációt így nem valamely egybefüggő, határozott kezdő- és végponttal rendelkező történeti folyamatként mutatta meg az előadások sora, hanem hosszú időszakon átívelő, sokféle jelenséget felölelő, indíttatásukban mégis közös magatartásformák, felfogások összességeként. Így ívelhetett a tanácskozás az 1910-es, 1920-as évek marionett–übermarionett-elképzeléseitől Petri György vagy épp Tandori Dezső újító költészeti eljárásaiig. Ez a tudományos tanácskozás – a korábbiakhoz hasonlóan – ismét rendkívül termékeny, egymást megerősítő, illetve kiegészítő, árnyaló párbeszédet hozott létre a részt vevő szerbiai és magyar tudományos kör kétféle, mégis közös távlata jóvoltából.
A konferenciát az SZTMA Újvidéki Tagozatának vezetője, Faragó Kornélia és Kappanyos András, az Irodalomtudományi Intézet Modern Magyar Irodalmi Osztályának vezetője nyitotta meg. A rendezvény befogadásának szerbiai támogatója Várady Tibor, a Szerb Tudományos és Művészeti Akadémiai tagja volt.
A nagy hagyományra visszatekintő közös konferenciasorozat a hetvenes évek óta fűzi össze az Irodalomtudományi Intézetet és az Újvidéki Egyetemet. Hamarosan ennek egyedülálló történetét felölelő válogatáskötet készül a régóta tartó eredményes együttműködés megünneplésére és az időközben eltávozott alapítók tiszteletére.
Az MTA BTK Irodalomtudományi Intézet Modern Magyar Irodalmi Osztálya
A kortárs próza újabb fejleményei
címmel 2018. november 29–30-án konferenciát rendezett az MTA BTK Irodalomtudományi Intézet Eötvös Könyvtárában.
Az eseményről készült tudósítás:
a konferencia első napja
a konferencia második napja
A konferencia célja a kortárs próza új irányainak feltérképezése, a megelőző időszakhoz és a hagyományhoz való viszonyának tisztázása, elméleti-történeti helyzetének átgondolása volt.
Az utóbbi évtizedben tematikai és poétikai átrendeződés figyelhető meg a kortárs prózában. Míg a kilencvenes években és az ezredforduló környékén az úgynevezett „szövegirodalom” dominanciája volt megfigyelhető, a legutóbbi évek fejleményei között markánsan megmutatkozik a „valóság” leírásának, feltárásának igénye, a vele való számvetés szándéka.
A valóság fogalma a posztmodernként jellemzett irodalom és a kilencvenes évekbeli irodalomértelmező iskolák számára gyanús, diszkreditált fogalommá vált, nem is minden alap nélkül, hiszen ismeretelméleti, nyelvfilozófiai megfontolások szerint is problematikus az egyébként is erős ideológiai súllyal terhelt fogalom. Mindezek fényében figyelemre méltók az utóbbi idők fejleményei, amikor is a fenti problémák mintha zárójelbe kerültek volna, vagy legalábbis veszítettek volna érdekességükből, aktualitásukból és súlyukból egyaránt, és egyre több olyan irodalmi szöveg születik, amelyekben nyoma sincs már ezeknek a problémáknak.
Aki követte az utóbbi évek prózai fejleményeit, felfigyelhetett arra, hogy számos olyan prózai mű jelent meg, amelyek esetében lehetetlen nem észrevenni azt a szándékot, hogy a szerző valamilyen elhallgatott, kibeszéletlen, a nyilvánosságban kevéssé hangot kapott jelenségre próbálja irányítani a figyelmet, vagy pedig a már ismerteket árnyalja további részletekkel. Ennek jegyében egyre markánsabb a szociográfiai elemek, a társadalmi problémák, feszültségek jelenléte, valamint a történelemmel, különösen a közelmúlt történetével való számvetés, illetve a szexualitás, a test által megélt tapasztalatok kérdése is.
Mindezek mellett azonban olyan irányok is megjelentek, melyek vagy egyáltalán nem, vagy csak kevéssé értelmezhetők ebben a kontextusban. Viszonylag új fejlemény a regiszterek keveredése, a populáris műfajok kódjaival való játék, a hibrid szövegek megjelenése, valamint a magyar krimi újraéledésének jelensége.
A konferencia programja és az előadások összefoglalói letölthetők.
-------------------
Illusztráció: Vachter János fotója
27. oldal / 30