2024. május 7-én Pellegrinaggi di cavalieri ungheresi al Purgatorio di San Patrizio [Magyar lovagok Szent Patrik Purgatóriumában] címmel tartott vendégelőadást Draskóczy Eszter, a BTK Irodalomtudományi Intézet Reneszánsz osztályának munkatársa, az MTA–BTK Lendület Humanista Kánonok és Identitások Kutatócsoport társult kutatója a Padovai Egyetem Nyelvi és Irodalmi Tanszékén [Università di Padova, Dipartimento di Studi Linguistici e Letterari) Cinzia Franchi és Sárkány Fruzsina egyetemi kurzusának keretében.

 

3 la montagna del purgatorio


Az előadás témája a Magyar Királyságba eljutott vizionárius hagyomány volt, elsősorban az, hogy mely víziók részleteit fordítottak le az anyanyelvű kódexekben. Bár teljes és eredeti víziók magyar nyelven nem születtek, két latin nyelvű látomás főhősei magyar lovagok. Ezek Tar Lőrinc és Krizsafán fia György víziói, melyek a sok változatban fennmaradt 12. századi ír vízióhoz, a Szent Patrik purgatóriuma látomáscsoporthoz, illetve búcsújáró helyszínhez kapcsolódnak.

Helyszín:  
Università di Padova, Dipartimento di Studi Linguistici e Letterari 
(Padova, via S. Elisabetta Vendramini, 13.)

Írországban egy szűk nyílású, kéngőzös „csoda”-barlangba szállhattak alá – megfelelő felkészülés, így többnapos szigorú böjt és a fölöttük elvégzett halotti szertartás után – azok, akik túlvilági utazást akartak tenni. Tar Lőrinc, Zsigmond király udvari embere volt, kalandkedvelő lovag, aki királya védelmében meg is sebesült. 1408-ban indult zarándoklataira Zsigmond menlevelével és 1411-ben érkezett a Patrik-purgatóriumhoz. Négy látomását a lovag vallomása és levele alapján James Yonge dublini jegyző rögzítette írásban (1416 után), másolatát a British Library őrzi. A történet az elkövetkező évszázadokban népszerűvé vált Magyarországon, latin és magyar nyelvű feldolgozásai-felidézései is születettek. Az előadás a két lovagvízió műfajtörténeti helyét tárgyalta, a szövegek jellegzetességeit vetette össze, valamint kitért arra, hogyan nyer politikai tartalmat Tinódi költeményében a vízió egy részlete. Az előadáshoz kapcsolódó fordítási gyakorlaton Hajnóczy Péter műveinek „vizionárius” részleteiből választott példákat dolgoztak fel a hallgatók.

-------------------
A kép forrása:
Todi, Monastero di San Francesco, Jacopo di Mino del Pellicciaiónak tulajdonított freskó a Purgatóriumról