A Helikon Irodalom- és Kultúratudományi Szemle 2024. szeptember 23-án tartotta Irodalmi adaptáció című (2024/1.) számának bemutatóját a Kelet Kávézó és Galériában a szerkesztő, Major Ágnes, valamint Földváry Kinga, Gelencsér Gábor, Sághy Miklós és Sári B. László szerzők részvételével, Földes Györgyi főszerkesztő moderálásával.
A lapszám magyar és világirodalmi művek által inspirált adaptációk példáival mutatja be az adaptációelemzés elméleti és gyakorlati problémáit, az irodalom és a film viszonyának változatos megközelítési lehetőségeit, és adaptációtörténeti perspektívák is helyet kapnak a válogatásban.
Az adaptációk kutatása szinte egyidős magával a filmmel. Az utóbbi évtizedekben számos elméleti munka született a téma kapcsán, amelyek középpontjában többek között az irodalom és a film viszonya, a médiumspecifikusság, az intertextualitás, a hűségelv, az esszencializmus és a különféle tipológiai kísérletek állnak.
Míg eleinte a két művészeti ág közötti alapvető különbségek hangsúlyozása, később a hűségelv (és annak meghaladása), illetve a posztstrukturalista intertextualitás-elméletek alakították a kutatást, mára az intertextualitás módszertani keretével szembeni gyanakvás, a digitális technológiák térnyerése és a konvergenciakultúra is hatással van az adaptációk elméleti megközelítéseire, melyektől a hálózatosság, a globális térben zajló kulturális folyamatok és kontextusváltások sokasága sem független.
Az Irodalmi adaptáció című lapszámban javarészt az adaptációelemzés elméleti és gyakorlati problémái kerülnek előtérbe a magyar és világirodalmi művek által inspirált adaptációk elméleti kérdéseket is mozgósító elemzéseinek bemutatásával, valamint adaptációtörténeti perspektívák is helyet kapnak a válogatásban.