A Helikon Irodalom- és Kultúratudományi Szemle 2023. május 2-án tartotta Francia színházfilozófia. Mimészisz című (2022/4.) számának bemutatóját a Kelet Kávézó és Galériában.
A beszélgetés résztvevői voltak: Jákfalvi Magdolna és Sipos Balázs (a szám szerkesztői). A beszélgetést felvezette: Földes Györgyi (főszerkesztő).
A Helikon 2022/4. számát Alain Badiou színháza inspirálta: miként lehet maga a badiou-i politikai filozófia- és történelemcsinálás alapjaiban teátrális, egyszerre SZÍNHÁZ-filozófia és színház-FILOZÓFIA, „a kollektív cselekvésként színre vitt igazság” értelmében.
A kortárs francia színházfilozófiai szövegek közrebocsátásával a szerkesztők annak újbóli átgondolását kezdeményezik, hogy miként működik a színházcsinálás mint cselekvés- és gondolkodásforma.
A lapszám közli Hélène Cixous poétikus Aiszkhülosz-fordításait magyarul, melyek Ariane Mnouchkine Théâtre du Soleil-e számára készültek, valamint Lacoue-Labarthe a színház platóni elutasításának legjelentősebb modern újrajátszásáról, Rousseau Levél d’Alembert-nek című írásáról készített magisztrális olvasatát.
Ezekről a nyelvi, forradalmi, színházi viszonyokból szőhető szövetet a performatív eseménytörténetek mintáival színezi Jákfalvi Magdolna tanulmánya, amely a francia romantikus színházi gyakorlat és a német klasszicista színházesztétika nyelvi keveredésére hívja fel a figyelmet – a magyar nemzeti színművészet korai éveiben.
A teljes lapszám hátterében Arisztotelész Poétikája áll, így érdemes bemutatni azt is, milyen helyet foglal el a magyar színházi hagyományban ez a nagy hatású szöveg: ezért zárja a számot egy beszélgetés Bolonyai Gáborral és Karsai Györggyel, akik a Poétika kiadástörténetét tárják az olvasók elé.
A Helikon legújabb számában megjelenő szövegek azt mutatják meg, milyen, amikor a színházat érdekli saját története, saját létoka.