10:45 Megnyitó
A konferenciát Deczki Sarolta (Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézet), az esemény egyik szervezője nyitja meg.
11:00 előadás
„Gyönyörű előadást képzelek”
Előadó: Porogi Dorka színháztörténész
A 80-as évekre a korábban meghatározó színházi csoportok felbomlottak, formabontó rendezőik klasszicizálódtak. A színházcsinálás alternatív, amatőr, ellenzéki, experimentális, underground műhelyeire és gyakorlataira kíváncsi néző a Halász Péterék elhagyta Kassák Klubban Jeles Andrást és a Monteverdi birkózókört, az Akácfa utcában a „Stúdió K” teaházát, Gödöllőn Gaál Erzsébet stúdiósait találja, a Szentkirályi utca 4. pincéjébe pedig be sem léphet. A 80-as évek Budapestjének ezek a színházi terei mára már üresek, a terek emlékezetét játékhagyományok őrzik.
12:00 előadás
Bölcsészkari („független”) lapok a pécsi egyetemen a nyolcvanas évek második felében
Előadó: Havasréti József irodalomtörténész, médiakutató (PTE BTK)
Az előadás három alternatív lap kezdeményezés (az Igen Nem, a Metszet, és a Délután PM) történetét foglalja össze. Elhelyezi e kiadványokat a korabeli egyéb hasonló lapok (Jelenlét, Harmadkor, Bercsényi 28–30 stb.) kontextusában, rekonstruálja a bennük megjelenő (részben az akkori pécsi „kísérleti bölcsészképzés” programjához is kapcsolódó) irodalmi-művészeti törekvéseket.
13:00 előadás
„Kutyák éji dala“
Új érzékenység a nyolcvanas évek magyar filmjében
Előadó: Gelencsér Gábor filmesztéta
Az előadás a nyolcvanas évek közepén kibontakozó, rövid idő alatt lefutó filmes irányzatot mutatja be. Kitér művészettörténeti közegére, intézményi hátterére, filmtörténeti helyére. A gondolatmenetet esettanulmányként Bódy Gábor Kutya éji dala című filmjének elemzése foglalja össze.
14:00 előadás
Művészszerepek és pszichoaktív szerek: alkotás és kívülállás a magyar undergroundban
Előadó: K. Horváth Zsolt egyetemi docens
Az előadás azt vizsgálja, hogy a romantikus művész szerepe hogyan kapcsolódik a 20. századi művészetben felértékelt deviancia és kívülállás fogalmaihoz. Az elméleti szempontok vázolása után konkrét esetekben nézzük meg, hogyan gyakorolt ez hatást a magyar zenei undergroundra.
15:15 Köszöntő
A délutáni kerekasztal-beszélgetések előtt köszöntőt mond Deczki Sarolta (Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézet) és Horváth Csaba (Károli Gáspár Református Egyetem Magyar Nyelv-, Irodalom- és Kultúratudományi Intézet) a „Sapkát viselnek” konferencia kurátorai.
15:30 kerekasztal-beszélgetés
Magyar föld alatt magyar underground
Milyen volt Magyarországon az underground képzőművészet a ’80-as években, és amit Magyarországon a mai napig undergroundként definiálunk, az globálisan is az volt-e?
Mit jelent az underground a nemzetközi színtéren? Hogyan lesz az „underground” új jegyeit felmutató kultúra a politika retorikát és működését felülíró csatorna? Hogyan vethető össze a ’80-as évek underground képzőművészete a mainstreammel?
A beszélgetés résztvevői:
Bánki Ákos képzőművész, kurátor,
Keserü Katalin művészettörténész, az ELTE Művészettörténeti Tanszékének professor emeritusa,
Szabó Eszter Ágnes DLA képzőművész, az ELTE-SEK, Vizuális Művészeti Tanszék oktatója
16:45 kerekasztal-beszélgetés
„Itt van, pedig senki se hívta”
Bárdos Deák Ágnessel és Víg Mihállyal beszélgetünk a nyolcvanas évek underground zenéjéről, a Balatonról, a Trabantról, a Kontroll Csoportról, az Ági és a fiúkról, filmről, irodalomról, és ami eszünkbe jut. Akkor sem volt jó, de ez semmi ahhoz képest, mint ami most van. “Az isten se ismeri ki magát.” avagy “Főtörzs úr, most ment el a kedvem az egésztől.”